Polska Nasza Ojczyzna

W związku z tym, że niedługo odbędą się bardzo ważne święta w historii naszego kraju, proponujemy różne zadania.

  1. Piosenka – Jesteśmy Polką i Polakiem

Piosenkę można wykorzystać w trakcie wykonywania pracy plastycznej lub do swobodnych zabaw.

2. Nasza flaga

Potrzebne będzie: słomka do picia , biała i czerwona kartka, klej , nożyczki

Biała i czerwona kartkę dzielimy na pół. Przecinamy wzdłuż zgięcia. Czerwona kartkę znów dzielimy na poł i przecinamy. Przecięte czerwone kartki przyklejami na białej. Doklejami słomkę.

3.Karty pracy do zabawy

Poznajemy zwierzęta

1.Piosenkę można wykorzystać na początku lub na zakończenie zajęć. Włącz dziecku „Dziadek fajną farmę miał”. Naśladujcie dźwięki zwierząt i bawcie się swobodnie przy dźwiękach skocznej piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo,
Kurki na niej hodował, ija ija oo,
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Krówki na niej hodował, ija ija oo

Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam,
ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam,
ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Świnkę na niej hodował, ija ija oo
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
Chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum chrum.
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam, ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam, ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo
Kaczki na niej hodował, ija ija oo
Kaczki kwa kwa tu i kwa kwa tam,
Kwa tu, kwa tam,
ciągle tylko kwa.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
Chrum tu, chrum tam,
ciągle tylko chrum.
Krówki muu tu i muu tam,
Mu tu, mu tam,
ciągle tylko muu.
Kurki koko tu i koko tam,
Ko tu, ko tam,
ciągle tylko koko,
Dziadek fajną farmę miał, ija ija oo

2. „Zwierzęta” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość
Przebieg: Usiądź z dzieckiem wygodnie, przy stoliku i zacznij rysować wybrane zwierzę. Rysuj krok po kroku, co jakiś czas pytając dziecka, czy już wie, jakie zwierzę rysujesz.

3.„Wrraarrr” – zabawa z elementami naśladowania, kalambury
Przebieg: Poproś aby dziecko zmieniło się w aktora. Spraw aby pokazało zwierzę poprzez wydawanie charakterystycznych dla zwierzęcia wyrazów dźwiękonaśladowczych (odgłosów). Pobaw się z dzieckiem w kalambury i zgaduj, jakie zwierzę przed Tobą „spaceruje”.  Zamieniajcie się rolami, tworząc z pokoju scenę prawdziwego aktora.

4„Figury” – zabawa konstrukcyjna doskonaląca znajomość figur geometrycznych
Przebieg: Na podłodze rozłóż drewniane klocki. Zadaniem malucha jest zbudowanie „domu” dla wybranej maskotki. Jeśli po chwili dziecko się znudzi pozwól mu budować dowolne konstrukcje, jednak co jakiś czas poproś, by użył kwadratowego klocka, trójkątnego klocka itp.

5.„Zagadki” – zabawa ćwicząca szybkość myślenia
Przebieg: Zadaj dziecku kilka zagadek

Gdy mu dziadek mleka dał, podziękował grzecznie:
– Miauuu…
Teraz wskoczył – hyc! – na płot.
Kto to taki…? To mój ………….! (kot)

Gdzie Łaciata się schowała?
Pora, by nam mleka dała.
– Muuu! – Pod drzewem ktoś się chowa.
Łatwo zgadnąć, że to …… (krowa)

– Beee! Rozlega się przy płocie.
Białych loczków na niej krocie. Miękka jest jak poduszeczka.
Wiecie, kto to? To…… (owieczka)

6. Karty demonstracyjne

Karty można zademonstrować dzieciom. Wspólnie nazwijcie zwierzęta. Młodsze dzieci mogą spróbować wymówić odgłosy zwierząt powtarzając po Was.

7. Praca plastyczna

Potrzebne będzie: rolka po papierze, farby,papier toaletowy, nożyczki, klej, pisak, sznurek jutowy, guzik.

Rolke papieru pokolorujcie na odpowiedni kolor. Z papieru wytnijcie głowę,nogi, ogon. Posklejajcie według wzoru i gotowe.

Puzzle do wykonania w domu

Będą Wam potrzebne nożyczki i klej.
Wydrukuj ćwiczenia poniżej. Wytnij małe elementy, których brakuje na obrazkach. Wręcz dziecku klej a jego zadaniem jest dopasowanie fragmentów obrazka, tak, aby stanowił całość.

Ćwiczenia grafomotoryczne- ćwiczymy motorykę małą

  1. Ćwiczenia po śladzie

Wydrukuj dziecku ćwiczenia poniżej. Na początku trzymaj dziecko za rączkę i paluszkiem śledź bieg linii. Gdy dziecko obędzie się z kształtem linii, daj dziecku kredkę (dbając o prawidłowy chwyt), na początku możesz pomóż dziecku, później niech działa już samodzielnie. Łączcie kropeczki lub linie tworząc piękne obrazki.

Dzieci starsze mogą wykonać zadanie samodzielnie. Młodszym dzieciom można pomóc trzymając ich rączkę ustawiając palce dziecka w prawidłowej pozycji . Ćwiczenie można również zmodyfikować i zamiast pisać kredką można palcem zanurzonym w farbie – szczególnie młodsze dzieci.


Śmieciu precz

  1. Wierszyk z pokazywaniem na powitanie.

Wszyscy są! – klaśniecie w swoje nogi

Witam was ! – klaśnięcie w swoje nogi

Zaczynamy, już czas. – klaśnięcie w swoje nogi

Jestem ja, – pokazujemy na siebie

jesteś ty, – pokazujemy na rodziców

Raz, dwa, trzy – 3 klaśnięcia.

2. Zabawa „Gazetowa piłeczka” – proszę abyście z kawałka gazety zrobili kulkę . Połóżcie gazetową piłeczkę na podłodze i nabierając powietrza noskiem mocno dmuchali tak aby piłeczka się turlała.

3. Ćwiczenia słuchowe – co to za dźwięk ?

Rodzic uderza klockiem o klocek, uderza łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaska, gniecie papier, przelewa wodę( z wysokości, z niska), drapanie po papierze, stole.

Żeby utrudnić zabawę starszym dzieciaczkom możemy zakryć oczka i dziecko ma za zadanie odgadnąć co to za dźwięk.

4. Zabawa skoczna : „Po równiutkiej dróżce „

Ćwiczenie mięśni nóg, wyrobienie poczucia rytmu i zwinności .

Przebieg zabawy:

Dziecko siedzi na krzesełku na podany sygnał idą „na spacer”, a prowadzący w tym czasie mówi wierszyk, pokazując jednocześnie ruchy, które należy wykonać.

1.Idą dzieci równą drogą,

Po kamyczkach iść nie mogą,

Po kamyczkach hop, hop, hop,

Do dołeczka skok.

Podczas pierwszej zwrotki dziecko maszeruje w rytm wierszyka, robiąc trzy podskoki na słowa hop, hop, hop , i na zakończenie przysiad podparty.

2. Pora wracać. Kto się znuży,

Ten odpocznie po podróży.

Dom jest blisko … nogi w ruch.

Kto zwycięży – zuch !!!

Podczas tej zwrotki dzieci maszerują w rytm wiersza. Przy słowach: „kto zwycięży” – szybko wracają na miejsce(krzesełko).

5. Posłuchajcie piosenki  – ‘Ziemia wyspa zielona’

Nie warto mieszkać na Marsie, 
nie warto mieszkać na Venus. 
Na Ziemi jest życie ciekawsze, 
powtarzam to każdemu . 

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona, 
wśród innych dalekich planet. 
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt, 
więc musi być bardzo zadbany. 

Chcę poznać życie delfinów 
i wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla 
i z kotem móc się bawić. 

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona, 
wśród innych dalekich planet. 
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt, 
więc musi być bardzo zadbany. 

Posadźmy kwiatów tysiące. 
Posadźmy krzewy i drzewa, 
niech z nieba uśmiecha się słońce, 
pozwólmy ptakom śpiewać. 

Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona, 
wśród innych dalekich planet. 
To dom dla ludzi, dla ludzi i zwierząt, 
więc musi być bardzo zadbany.

6. Dajmy drugie życie opakowaniu po jajkach

Materiały i przybory:

  • opakowanie po jajkach
  • nożyczki
  • farby, pędzle, podkładka
  • klej
  • drucik kreatywny
  • czarny marker lub ruchome oczka

1. Z opakowania po jajkach wycinamy kształt gąsienicy, czyli rozcinamy kartonowe opakowanie na pół i wyrównujemy brzegi.

2. Ciałko gąsienicy malujemy dowolnie i pozostawiamy do wyschnięcia.

3. Z resztek kartonowego opakowania wycinamy oczy i buzie. Buzie malujemy na czerwono. W oczkach rysujemy czarne kropki- możemy również użyć samoprzylepnych ruchomych oczek.

4. Z brzegu robimy nożyczkami dziurki i wkładamy w nie kilkucentymetrowy fragment drucika kreatywnego. Zaginamy końcówki by wyglądały jak czułki. Naklejamy oczka i buzie i mamy już gotową gąsienicę.

Dbamy o środowisko

  1. Wyliczanka z pieskami

Wszystkie pieski spały (zaciskamy maluchowi piąstki lub pokazujemy swoje)
Pierwszy obudził się ten mały(otwieramy mały paluszek)
Mały obudził średniego, który spał obok niego (otwieramy drugi paluszek).
Gdy średni już nie spał, to duży też przestał (otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (otwieramy czwarty paluszek).
Cztery pieski szczekały, piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).

2. Zabawa ruchowa-  „Rzucamy” – zabawa z elementami rzutu do celu

Przy ścianie ustawiamy duży kosz.
Prosimy aby dziecko stanęło około 30 cm od kosza i dajemy mu piłkę.
Zachęcamy dziecko do wrzucania piłki do kosza. Jeśli gra jest zbyt łatwa dla małego zawodnika, przesuwamy go do tyłu, a jeżeli za trudna – do przodu.

Bajka edukacyjna

3. Wiersz- „Wiosenne porządki”

Wiosna w kwietniu zbudziła się z rana,

Wyszła wprawdzie troszeczkę zaspana,

Lecz zajrzała we wszystkie zakątki:

– Zaczynamy wiosenne porządki.

Skoczył wietrzyk zamaszyście,

Poodkurzał mchy i liście.

Z bocznych dróżek, z polnych ścieżek

Powymiatał brudny śnieżek

4. Zadania ekologiczne – zachęcamy do wydrukowania zadań i wspólnych ćwiczeń

Mali ekolodzy

Ziemio
Nie chcemy abyś była zniszczona,
chcemy żebyś była cała zielona,
więc przysięgę Ci składamy,
że zniszczyć Ciebie nie damy !!!

Powitanie piosenką „Rączki” – utrwalenie części ciała poprzez pokazywanie ich zgodnie z tekstem piosenki  (ilustracja ruchowa piosenki) –

,,Rączki ”

Rączki robią: klap, klap, klap
Nóżki robią: tup, tup, tup
Tutaj swoją główkę mam
A na brzuszku: bam, bam, bam
Buzia robi: am, am, am
Oczy patrzą tu i tam
Tutaj swoje uszy mam
I na nosie sobie gram.

Pytania można zadać starszym dzieciom 🙂

3. Zabawa -zachęcam do wspólnego odśpiewania i tańczenia

I. Żyją w lesie małe duszki,
które czyszczą leśne dróżki,
Mają miotły i szufelki
I do pracy zapał wielki.

Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne
wstają co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.

II. Myją liście, piorą szyszki,
Aż dokoła wszystko błyszczy,
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.

Ref.
III. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
Zaraz duszek za nim leci,
Zaraz siada mu na ręce,
Grzecznie prosi, nie śmieć więcej.

Ref.

Nasza planeta wzywa nas,

Na Ziemi misję zacząć czas.

Wołamy głośno S.O.S.

Pomoc potrzebna Ziemi jest.

Ref. Trzeba nam zieleni,

Czystej atmosfery,

Segregacji śmieci,

Pomogą w tym dzieci.

2. Ekologiczna misja trwa,

Sadzimy drzewa gdzie się da.

Wołamy głośno S.O.S.

Pomoc potrzebna Ziemi jest.

Ref. Trzeba nam zieleni,

Czystej atmosfery,

Segregacji śmieci,

Pomogą w tym dzieci. (2x)

4. Zabawa ,, Zdrowe drzewo’’,, Chore drzewo” – rodzic pokazuje
Na hasło ,,Zdrowe drzewo” – dzieci wymachują rękami nad głowami, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu.
Na hasło ,,Chore drzewo” – dzieci nachylają się i opuszczają bezwładnie ręce do przodu.

5. Ziemia z lotu ptaka – praca plastyczna wykonana „puchnącymi” farbami

Żeby zrobić takie puchnące farbki, pożyczcie  sobie trochę pianki do golenia od taty – a następnie wymieszajcie  ją z barwnikami spożywczymi w dwóch kolorach. Niebieski to oczywiście morza i oceany, natomiast zielony – poszczególne kontynenty widziane z lotu ptaka.

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kocham-ziemie?version=print

Wędrówki po kosmosie

  1. Wyliczanka „palce do palców”

Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłońmi rączek dziecka)
to od razu się witają. (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy kciukami kciuki dziecka)
to od razu się witają.(pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się palce spotykają (dotykamy palcami palców dziecka),
to od razu się witają (pocieranie, ściskanie, przybicie piątki lub całus).

2. „Rakieta” – zabawa ruchowa

Przebieg:

Dzieci leżą na brzuchu, ramiona wyciągnięte daleko przed siebie – rakiety szykuj się do startu. Zaczynasz miarowo, powoli uderzać w bębenek( można wykorzystać przedmioty znajdujące się w domu, garnek, miskę itp.). Dzieci pomału wstają, kręcą szyją w lewo, w prawo, do przodu, do tyłu, następnie kucają, a Ty coraz głośniej uderzasz w bębenek. Kiedy dźwięk bębenka jest szybki i głośny, dzieci startują i biegają po całej sali niczym najszybsze statki kosmiczne

3. „Słoneczne uśmiechy” – zabawa plastyczna

Przebieg:

Każde dziecko otrzymuje od Ciebie wycięte słoneczko. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie słońca na żółto i dorysowanie flamastrem szerokiego uśmiechu.Tak samo z robimy z księżycem . Młodszym dzieciom można pomóć w malowaniu zwracając uwagę na prawidłowy uchwyt kredki.

http://wyprawkaprzedszkolaka.pl/169/chwytanie-kredek)- ciekawostki odnośnie nauki trzymania kredek)

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/pogoda/kolorowanka-pogoda-slonce-02.pdf – kolorowanka słońce

Można opowiedzieć dzieciom kiedy pojawia się księżyc ,a kiedy słońce na naszym niebie- /dzień- noc/. Warto również pokazać dziecku Słońce i Księżyc na niebie.

Piosenka do słuchania i tańczenia


4. Paluszkowe zabawy

Idą dzieci do łóżeczka, / kroczenie palcami po wewnętrznej stronie dłoni/

Bo tam miękka poduszeczka,/ głaszczą jedna dłonią wewnętrzną stronę drugiej dłoni/

Pierwsze dziecko śpi,/ chwytają kciuk/

Drugie dziecko śpi ,/ chwytają palec wskazujący/

Trzecie dziecko śpi,/ chwytają trzeci palec/

Czwarte dziecko śpi, / chwytają czwarty palec/

Piąte dziecko śpi,/ chwytają piaty palec/

Zaśnij i Ty. / łączą dłonie, układają na policzku i przechylają głowę/

5.Piosenka do swobodnych zabaw ruchowych 🙂

Zabawy w krainie pogody

1. Zabawy twórcze z deszczem – ćwiczenia ortofoniczne i rytmiczne.


Dzieci grają na folii (woreczek foliowy), uderzając całą rączką lub paluszkiem – powtarzają podany rytm, naśladują głosem RAZEM Z RODZICEM np. kap, kapu , kap, kap, kap…

2 .Zabawy twórcze z wiatrem

Do muzyki relaksacyjnej dzieci próbują naśladować wiatr ruchem, przy pomocy woreczków foliowych.

3. Zabawy relaksacyjne  wg M. Bogdanowicz  (potrzebny będzie mięciutki kocyk lub dywan).

Dzieci naśladują ruchy i gesty zgodnie z treścią wierszyków i dotykają miękkiego koca z włosem lub rodzic wykonuje masażyk na pleckach dziecka.

„Idzie pani, wietrzyk wieje”


Idzie pani: tup, tup, tup,
[Dziecko zwrócone do nas plecami. Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących]
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, [delikatnie stukamy zgiętym palcem]

skacze dziecko: hop, hop, hop,
[naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach]
żaba robi długi skok.
[z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę]
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
[dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka]
kropi deszczyk: puk, puk, puk,

[delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami]

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
[Klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”]
a grad w szyby łup, łup, łup.

[lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści]

Świeci słonko,

[gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym]

wieje wietrzyk, [Dmuchamy we włosy dziecka]
pada deszczyk. [z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy]
Czujesz dreszczyk? [leciutko szczypiemy w kark]

 „Tu płynie rzeczka”

  • Tu płynie rzeczka
  • (Na plecach kantem dłoni wykonujemy ruch falisto posuwisty)
  • Tędy przeszła pani na szpileczkach
  • (Opuszkami palców stukamy w plecki)
  • Tu przeszły słonie
  • (Stukamy zaciśniętymi pięściami posuwając się na plecach z dołu na górę)
  • I biegły konie
  • (jak wyżej, ale w drugą stronę z góry na dół)
  • Zaświeciły dwa słoneczka
  • (Palcem rysujemy słoneczko na plecach)
  • Spadł drobniutki deszczyk
  • (Opuszkami palców stukamy w plecki)
  • Czy przeszedł cię dreszczyk?
  • (szczypiemy delikatnie w kark lub w bok pleców)

.  Rymowanka – ćw. grafomotoryczne połączone z rozwijaniem mowy – prowadzący  mówi tekst, dziecko  naśladuje ruchy i gesty prowadzącego.

Deszczyk pada, deszczyk pada, (w powietrzu palcami naśladujemy deszcz, mówiąc kap, kap, kap) parasolka się rozkłada (na kocu rysujemy duży parasol).
Chmurki małe się spotkały i cichutko rozmawiały (rysujemy chmurki również na kocu).
Deszczyk pada mały , wielki, (w powietrzu palcami naśladujemy deszcz, mówiąc kap, kap, kap). A w kałużach są kropelki (rysujemy na kocu bąbelki – kółeczka).

5. Zabawy z piosenką:  „ Błyskawica – grzmot „

Przebieg zabawy : naśladujcie rączkami padający deszcz i wiejący wiatr. Tupnijcie nóżką na błyskawice i klaśnijcie w rączki na grzmot, malujcie rączkami tęczę nad głową.

6. Praca plastyczna : „Słoneczko”.

Potrzebne będzie:  żółta farba, kartka z bloku rysunkowego lub technicznego.

Następnie –  rysujemy kontur koła i odbijamy odciśnięte rączki maluszka (promyczki), wokół słoneczka .

Moja ulubiona książeczka

O zaletach czytania można by bardzo długo mówić i na pewno wszyscy o nich wiedzą. W tym temacie zachęcamy wszystkich rodziców do przeczytania dziecku lub obejrzenia z nim ulubionej książeczki maluszka.

„Mała – duża” – zabawa utrwalająca pojęcia: mała, duża
Przebieg:
Pokaż rozmaite książki, różniące się wielkością.
Akcentuj słowa: duża, mała, malutka. Ułóż książeczki w szeregu od najmniejszej do największej, pokaż szereg dziecku.

Młodszym dzieciom pokaż książeczkę małą i dużą, tak żeby widziało różnicę. Starsze mogą same wskazywać i próbować powiedzieć, która książeczka jest mała, a która duża.

„Układamy książki” – zabawa konstrukcyjna
Przebieg:
Zadaniem dzieci jest układanie książek jedna na drugiej. Maluchy muszą
współpracować, wspólnie ułożyć wieżę, tak by się nie przewróciła. Starsze dzieci mogą spróbować przy pomocy rodzica policzyć książki. Po zabawie dzieci odnoszą po jednej książeczce na miejsce.

Starsze dzieci zachęcamy do kolorowania. Przykłady stron z kolorowankami dla dzieci zamieszczamy poniżej. Wystarczy kliknąć na link 🙂

http://www.kolorowankidladzieci.org/postacie_z_bajek-myszka_mickey-drukuj.html

http://www.kolorowankidladzieci.org/images/k_postacie_z_bajek-kaczor_donald.jpg

http://funkydiva.pl/kolorowanki-czerwony-kapturek/

https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/kolorowanki-dla-dzieci/pojazdy/samochod-policyjny.html

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/postacie-z-filmow-i-bajek/

Panie Tulipanie

Wiersz:

Poniższy wiersz można przeczytać dzieciom i opowiedzieć jak przyroda budzi się na wiosnę do życia. Następnie pokazać jak wygląda tulipan.

Tulipan
https://zielonyogrodek.pl/katalog-roslin/cebulowe/9028-tulipan


Idą , idą ciepłe dni
A tulipan śpi!
Słońce siadło na parkanie
– Wstawaj, wstawaj tulipanie,
kończ zimowe sny!
A tulipan śpi!
Słychać wkoło deszczu granie
– Wstawaj, wstawaj tulipanie,
dam ci krople trzy!
Stanął dziadek na ścieżce
– tulipanie śpisz jeszcze?
Postawię na grządce budzik,
może wtedy się obudzisz!
– Kto to dzwoni! Kto mnie woła?
O, jak ciepło dookoła! Patrzcie liście mam zielone!
– I na głowie mam koronę!
A tak mało brakowało, żebym przespał wiosnę całą!

Praca plastyczna – wiosenna łąka tulipanów

Potrzebujemy:

-kartkę,
-ziemniaka,
-nożyk,
-farby, pędzel. podkładkę

Następnie:
1. Ziemniaka przecinamy na pół- na obu częściach przy pomocy nożyka wycinamy kształt główki tulipana (zajęcie wyłącznie dla Rodzica)
2.Malujemy farbami ziemniaka tworząc własne pieczątki.
3.Obijamy na całej kartce tulipany tworząc piękną, kolorową łąkę.
4.Na koniec domalowujemy zielone łodygi i liście…. i gotowe.

Witaj, wiosno !

Praca plastyczna- Pani Wiosna

Przygotuj kartki z sylwetą pani Wiosny ( do pobrania poniżej). Do wykonania zadania potrzebne Wam będą również farby do malowania palcami, plastikowe talerzyki. Wyciśnij na każdy talerzyk farby w wiosennych kolorach (ale bez koloru zielonego). Zadaniem dzieci
jest pomalowanie różnymi barwami sukienki pani Wiosny. Włosy pomalujcie żółtą farbą. Kiedy dzieci wykonają to zadanie, umyjcie ręce, następnie zmień talerzyki i wyciśnij zieloną farbę. Teraz czas
na tło – dzieci wypełniają puste przestrzenie zieloną farbą.

https://www.kubusiowakraina.pl/wp-content/uploads/2020/03/obrazek-pani-wiosny.pdf

Zabawa paluszkowa

Najprostsza wyliczanka i na pewno wszystkim znana 🙂

Idzie rak, nieborak (Palcami udajemy, że idziemy po ciele dziecka)
Jak uszczypnie, będzie znak! (na słowo „znak” łaskoczemy malucha).

Lisek- piosenka i praca plastyczna

Co będzie nam potrzebne:

  • blok kolorowy 
  • biała kartka z bloku techniczny
  • farby plakatowe
  • klej i nożyczki
  • pędzel
  • czarny marker

Na pomarańczowej kartce odrysuj dłoń dziecka i obok naszkicuj głowę lisa. Wytnij wszystkie elementy. Przyklej tułów (odrysowana ręka) i głowę na białą kartkę. Na kciuku białą plakatówką zaznaczcie ogon oraz na buzi zgodnie z obrazkiem poniżej. Dorysujcie oczy, nos i wąsy.


Codzienna gimastyka- piosenki i zabawy wykorzystywane do zabaw w żłobku

Stary niedźwiedź

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
jak się zbudzi, to nas zje.

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
jak się zbudzi, to nas zje.

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My się go boimy, na palcach chodzimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
jak się zbudzi, to nas zje.

Jadą, jadą misie

Jadą, jadą misie, tra la la la la,
śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
przyjechały do lasu, narobiły hałasu,
przyjechały do boru, narobiły rumoru.

Jadą, jadą misie, tra la la la la,
śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
a misiowa jak może, prędko szuka w komorze,
plaster miodu wynosi, pięknie gości swych prosi.

Jadą, jadą misie, tra la la la la,
śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
zjadły misie plastrów sześć
i wołają: „jeszcze jeść!”

Jadą, jadą misie, tra la la la la,
śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha,
przyjechały do lasu, narobiły hałasu,
przyjechały do boru, narobiły rumoru.

Dwóm tańczyć się zachciało

Głowa, ramiona…


Głowa, ramiona, kolana pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos.

Głowa, ramiona, kolana pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos.

https://youtu.be/30BVfTvlsrE

Boogie-woogie

Do przodu prawą rękę daj
do tyłu prawą rękę daj
do przodu prawą rękę daj i pomachaj nią

bo przy boogie woogie boogie trzeba pokręcić się
no i klaskac trzeba raz dwa trzy

2. Do przodu lewą rękę daj
do tyłu lewą rękę daj
do przodu lewą ręke daj i pomachaj nią

bo przy boogie woogie boogie trzeba pokręcić się
no i klaskac trzeba raz dwa trzy

3. Do przodu prawą nogę daj
do tyłu prawą nogę daj
do przodu prawą nogę daj i pomachaj nią

bo przy boogie woogie boogie trzeba pokręcić się
no i klaskac trzeba raz dwa trzy

4. Do przodu lewą nogę daj
do tyłu lewą nogę daj
do przodu lewą nogę daj i pomachaj nią

bo przy boogie woogie boogie trzeba pokręcić się
no i klaskac trzeba raz dwa trzy

Witaj, Panie Bocianie

Dzisiaj dzieci mogą wykonać portret uwielbianego przez wszystkich zwiastuna wiosny – bociana. Do tego zadania potrzebne Wam będą wycinanki, kartki z naniesioną sylwetą boćka, biała krepina i klej w sztyfcie.
Rozdaj dzieciom kartki z sylwetą bociana, ich zadaniem jest wydzieranie (mniejszym dzieciom należy przygotować kawałki papieru)czerwonego papieru i przyklejanie go w miejsce dzioba i nóg bociana. Następnie mali
artyści wyklejają białą krepina (bibułą, papierem) tułów oraz skrzydła. Na zakończenie weź pędzelek oraz troszkę czarnej farby i pomaluj każdemu bocianowi końcówki piór na skrzydłach. I gotowe! Bocian jak malowany!

Poniżej znajduje się link do skopiowania.-sylweta bociana

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/PTAKK18.jpg

Przeczytaj dzieciom fragment wiersza:


Bocian
Bociek, bociek leci!
Dalej, żwawo, dzieci!
Kto bociana w lot wyścignie,
Temu kasza nie ostygnie.
Kle, kle, kle, kle, kle (…)


Maria Konopnicka, Bocian, Poznań 1990, Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka


Dzieci słuchają i naśladują bociana, robiąc duże kroki, idą pomału, podnoszą na przemian raz jedno, raz drugie kolano. Szeroko machają skrzydłami – ramionami.Następnie wyciągają ramiona przed siebie, przykładają do twarzy i naśladują nimi ruchy bocianiego dzioba, powtarzając kle, kle, kle.

Wiosna to, czy zima

Piosenka do słuchania, śpiewania i pokazywania.

Przyleciały już bociany, wyszedł z norki jeż zaspany. (Dzieci podnoszą wysoko nogi i machają rękami udając bociany)

Chodź staw jeszcze lodem ścięty, wyrósł krokus uśmiechnięty. 2x ( Dzieci kucają i na słowa o krokusie podnoszą się wysoko unosząc ręce)

Burczy misiu wiosna blisko, czas opuścić legowisko. ( Dzieci machają ręką na pożegnanie legowiska)

Patrzy w niebo nie ma słonka, umilkł nagle śpiew skowronka. 2x ( Dzieci spoglądają w górę i rozglądają się za słonkiem)

Gdzieś słoneczko się schowało, świat znów śniegiem przysypało.( Dzieci rękoma pokazują jak sypie śnieg)

Pochowały kwiatki pąki i ukryły się biedronki. 2x ( Dzieci kucają i chowają głowę w ramionach)

Gdzie ta wiosna się ukryła, przecież tu przed chwilą była.( Dzieci trzymając się za ręce maszerują  w prawo)

Raz słoneczko, raz mróz trzyma, w końcu wiosna to czy zima.2x.( Dzieci trzymając się za ręce maszerują w lewo)

Zwiastuny wiosny

Przebieg:
Przeczytaj wiersz. Fragmenty zapisane kursywom maluchy powtarzają razem z Tobą. Można te fragmenty pokazać gestem, ruchem.


Przyszła do nas wiosna – piękna i radosna:
tupu, tupu, tup, tup, tup! Przyszła do nas wiosna.
Tupu, tupu, tupu, tupu, tup, tup, tup!
Słonkiem jasno świeci, śmieje się do dzieci
cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha! Śmieje się do dzieci.
Cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha, cha!
Ciepłym wiatrem wieje, płynąc przez aleje:
wiu, wiu, wiu, wiu, wiu, wiu, wiu! Płynąc przez aleje.
Wiu, wiu, wiu, wiu, wiu, wiu, wiu, wiu, wiu, wiu, wiu!
Chodzi w dal po łąkach, gra na polnych dzwonkach:
dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń! Gra na polnych dzwonkach.
Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń!
Czasem, gdy się gniewa, burzą huczy z nieba:
bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum! Burzą huczy z nieba.
bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum!
Innym razem jeszcze kapie cicho deszczem:
kapu, kapu, kap, kap, kap! Kapie cicho deszczem.
Kapu, kapu, kapu, kapu, kap, kap, kap!

Wiosenny kwiatek- praca plastyczna

Przed rozpoczęciem zajęć plastycznych przygotuj następujące
materiały: kartki papieru formatu A4,farby do malowania,
wąskie (1,5 cm) paseczki zielonej bibuły długości 15 cm,
klej w sztyfcie i wycięte z zielonego papieru listki.
Rozdaj każdemu maluchowi kartkę, pasek bibuły oraz
przynajmniej jeden listek. Pierwszym zadaniem młodych artystów
jest „namalowanie” na kartce długiej kreski za pomocą kleju
w sztyfcie, a następnie naklejenie na nim paseczka bibuły. Tak
powstanie łodyga tulipana. Kiedy łodyga jest gotowa, pora
na przyklejenie listków po jej bokach. Na koniec pozostało już
tylko domalowanie tulipanom kielicha. Aby to zrobić, maluchy
przyciskają dokładnie dłoń do kartki, na której rozrobiłaś farbę,
a następnie odciskają ja na czubku łodygi.

Zabawy
Skip to content